همه چی درباره اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران! اینترنت ماهواره ای قابل خرید است؟

سایت استارلینک

این روزها در پی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی خبرهای زیادی از جمله دروغ و یا واقعی به دست ما میرسه که اینترنت ماهواره ای استارلینک به ایران رسیده است یا در غرب کشور تونستیم استارلینک داشته باشیم و به اینترنت متصل بشیم. آیا چنین چیزی واقعیت داره؟ در این مقاله پاسخ می‌دهیم.

خبرهای اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران

بین تمام خبرهایی که داریم از طرح صیانت و مسدود سازی سرویس های خارجی می‌شویم یک دریچه امیدی به باز شده به نام استارلینک. سرویسی که قراراست آقای ایلان ماسک به ایران بیاورد. گفته شده چند روزی است در غرب ایران داره ازش پشتیبانی میشه. در سایت استارلینک هم نام تهران قابل جستوجو هست. به نظر شما آیا این عبارات صحت دارد؟

اینترنت ماهواره ای استارلینک چیست؟

ما وظیفه خود می‌دانیم اطلاعات صحیح را در اختیار شما قرار بدیم. از جمله طرح صیانت که قرار است کسب و کارهای ایرانی به زمینه بخورد یا خیر.

اینترنت استارلینک ، اینترنتی است که توسط آقای ایلان ماسک توسعه داده شده و بحثش داغ شده و قرار است ماهواره هایی در سطح ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار بگیرند. این ماهواره ها قرار است اینترنت را در کل سطح کره زمین توزیع کنند. هدف اصلی شان دادن اینترنت به کشورهایی است که اینترنت ندارند است.

اما اینکه اینترنت استارلینک قرار است در ایران بیاید یا نه و اینکه اگر بیاد ایران منعی دارد یا خیر جای بحث دارد.

استارلینک در ایران و غرب ایران

در چند روز گذشته اخبار و تصاویری منتشر شد که در اهواز اینترنت ماهواره ای استارلینک آمده و دارد پشتیبانی می‌شود. و یک تصویری در اخبار منتشر شده که یک تجهیزاتی است و یک فرش در آنجا دیده می شود و تنها چیزی که در تصویر به نظر ایرانی می رسید همان فرش بود.

ما با جستوجو هایی که داشتیم متوجه شدیم این عکس قدیمی است و در خارج از ایران گرفته شده.

اگر قرار باشد این اینترنت وارد ایران شده باشد، نمیتوان فقط یک نفر آن را داشته باشد دست کم باید صد ها یا هزاران نفر به آن دسترسی داشته باشند.

پس با توجه به اینکه قیمت تجهیزات خیلی بالا نیست و حدود ۱۲-۱۳ میلیون تومان است. حداقل چند ده نفری می توانستند این دستگاه را تهیه و از آن استفاده کنند. ولی این خبر دروغ و منتفی است.

پوشش اینترنت ماهواره ای در ایران و اضافه شدن تهران و کرج در سایت

اینکه اینترنت ماهواره ای استارلینک ایران را پوشش می‌دهد یا خیر جای امید و ناامیدی دارد. چند روزی است که در وب سایت اصلی استارلینک اسم کرج و تهران و شهر های دیگر ایران اضافه شده. خیلی از ویدیو هایی منتشر شده که در این باره گفتوگو کرده اند.

در این ویدیو ها روش های سفارش دادن اینترنت استار لینک را آموزش می‌دهد ولی این ویدیو ها جعلی است چون امکان سفارش گذاری هنوز در ایران در سایت وجود ندارد.

اینکه در سایت استارلینک کرج و تهران را وارد کنیم و گزینه Order را بزنیم با پیامی رو به رو می شویم که می‌گوید این منطقه هنوز تحت پوشش ما نیست. ظاهرا این سایت دارد یک آماری می ‌گیرد که ببینید مثلا چند نفر در تهران یا ایران اینترنت استارلینک را سفارش می‌دهند.

سایت ثبت نام اینترنت ماهواره ای استارلینک

تحریم امریکا و اینترنت استارلینک

یک سری مباحث در رابطه با اینکه ممکن است بخاطر تحریم ها استارلینک در ایران پوشش دهی نشود، وجود دارد. یا اینکه مستقیما تجهیزان آن وارد ایران نشود. به احتمال زیاد این تجهیزات به طور مستقیم وارد ایران نشود. یا ممکن است با هماهنگی دولت ایران امکان استفاده از آن به طور رسمی فراهم شود ولی همان محدودیت های اینترنت ایران را داشته باشد.

تجهیزات و قیمت خرید اینترنت ماهواره ای استارلینک

تجهیزات استارلینک عملا تجهیزات گرون قیمتی است. حدود ۱۲-۱۳ میلیون تومان. که ممکن است که برای هرکسی قابل خرید نباشد به ویژه کسی که استفاده ی عادی از اینترنت دارد یا خیلی کم از اینترنت استفاده می کند.

ولی با توجه به اینکه سرعتش حدودا ۱۰ برابر سرعت اینترنت در ایران است. این اینترنت حدود ۵۰ مگابیت تا ۱۵۰ مگابیت سرعتش است. و در هر ساختمانی قابل استفاده است. هر دستگاه استارلینک تا ۱۰۰ نفر را پشتیبانی می‌کند و اینترنت می‌دهد.

میتواند هزینه هایش و سرعتش تقسیم شود تا هزینه ها کاهش پیدا کند. و محدودیت حجمی ندارد. و فقط پهنای باند تقسیم می شود.

محدودیت ها بر اینترنت ماهواره ای استارلینک

با توجه به اینکه استارلینک ماهواره های زیادی دارد امکان ایجاد محدودیت یا پارازیت به گفته سازنده آن خیلی کم است.

4.7/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *