کالای استوک چیست؟

استوک چیست

در پاسخ به اینکه استوک چیست؟ باید گفت استوک (Stock) در زبان انگلیسی به معنی کالای ذخیره و یا موجود در انبار است اما در زبان پارسی برای انواع کالاهای دست دوم به‌کار برده می‌شود. اینکه “استوک” چرا در زبان فارسی به این معنی شناخته می شود مشخص نیست ولی آنچه که مشخص است این است که کالاهای دست دوم را عموما با نام استوک می‌شناسیم.

اما لازم است بدانیم که همیشه اجناس استوک کارکرده و دست دوم نیستند. ولی به طور خلاصه استوک به لوازم الکتریکی گفته می شود که به صورت عمده از کشورهای اروپایی و آمریکا به کشور وارد شده و دارای قیمت به مراتب کمتری  نسبت به مشابه نو می باشند.

بسیاری از فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای اروپایی و آمریکایی سیاست های جالبی برای جلب مشتری اتخاذ می کنند. به عنوان نمونه در فروشگاه بزرگ و سراسری “آرگوس”(Argos) در انگلیس مشتریان می توانند کالایای خریداری شده را بعد از ۳۰ روز به هر دلیلی یا بهتر بگوییم بدون هیچ دلیلی به فروشگاه برگشت دهند و به اختیار خود مبلغ را بازپس گیرند و یا معادل آن خرید نمایند.

کالاهای برگشتی به هیچ عنوان وارد فروشگاه نمی‌شوند و مستقیم به انبار فرستاده شده و پس از درجه بندی A,B,C و D به طورعمده به فروش میرسند. و بدین ترتیب شما ممکن است کالایی را به صورت “استوک” خریداری کنید در حالیکه کالا به صورت دست نخورده و در بسته بندی اصلی و کاملا نو باقی مانده است. البته مشخص است درجه چنین کالایی A می باشد. با توجه به این مطالب از این پس می توانید اجناس استوک دارای درجه A را با اطمینان از نو بودن و اصل بودن با خیال راحت خریداری نمایید.

لپ‌تاپ استوک HP مدل ProBook 645 G1

مزایا و معایب خرید کالای استوک چیست؟

مزایای اصلی این کالاها، قیمت پایین و مناسب بودجه مردم می باشد به گونه ای که می توان گفت شما می‌توانید یک لپتاپ که نیاز های شما را تامین می کند همراه با بوجه خود خریداری نمائید .این تفاوت در مینیمم ترین حالت از چند برابر شروع می شود و گاه به ده ها برابر می رسد یک کالای استوک به قیمت واقعی ۲ میلیون تومان احتمالا قیمت آکبند آن ۶میلیون تومان به بالاست و گاه به ۲۰ میلیون هم می رسد.

خدمات نگهداری و تعمیرات این دستگاه ها توسط شرکت سازنده انجام می‌گیرد . به طوری که می توان گفت زمانی که شما جنس را می خرید (دستگاه کپی )خدمات و هزینه نگهداری آن را پرداخت نموده اید ( به استثنای تونر ومواد مصرفی ) هر قطعه ای عمر تعریف شده خود را دارد مطابق جدول تعریفی تکنسین‌های فنی شرکت منتظر خرابی دستگاهها نمی مانند هر قطعه ای را بهنگام یا قبل از به پایان رسیدن عمر آن عوض میکنند. این دستگاهها پس از جمع آوری دوباره مورد بازبینی قرار میگیرد اکثر قطعات معیوب آن عوض می شود با یک سری مواد مصرفی نو (درام – تونر) آماده فروش به سایر کشورها بعنوان یک دستگاه استوک می گردد .

چرا قیمت یک دستگاه استوک واقعی ارزان است ؟

۱- امروزه بازار اجناس دست دوم یا همان استوک بسیاردارغ است به گونه ای که بسیاری از دلالان بزرگ مخصوصا در کشور های امارت و ترکیه بدون مراحلی که در بالا گفته شده اجناس را خریداری می کنند .یعنی این دلالان با مراجعه مستقیم خود به بانکها و ادارات… و فروشندگان رده ۳ در کشورهای پیشرفته اقدام به خرید دستگاه دست دوم میکنند به قیمت بسیار ارزان کرده و آنها را به عنوان دستگاه استوک می فروشند … چنین دستگاهی بطور طبیعی موجبات نارضایتی مصرف کنندگان خواهد شد.

۲- گاهی در یکسری از مغازه ها و فروشگاه ها که در زمینه خرید و فروش استوک فعالیت دارند جنس ایرانی را به نام اروپایی به افراد قالب می کنند به طور نمونه با نام استوک اروپا به خریداران عرضه می شود طبیعی است که در چنین حالتی خریدار آن متضرر و کاملاٌ نا راضی خواهند بود. پس عیب اصلی یک دستگاه استوک تشخیص یک دستگاه استوک با یک دستگاه کار کرده و حتی اوراق است.

 شرکت‌های فروشنده ی کالای استوک چیست؟

همه این فروشگاه ها در چرخه فروش محصولات خود، کالاهای استوک را با قیمت بسیار مناسب جزء فروش اصلی محصولات خود می دانند و افرادی که قیمت و کیفیت مناسب را از اولویت‌های خرید کالای مورد نیاز می‌دانند وجود و امکان خرید این محصولات، جذابیت بسیار زیادی برای آن‌ها دارد.

شرکت Walmart: شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است، که دارای بزرگترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان می‌باشد. این شرکت در میان بزرگترین شرکت‌های جهان در رده اول قرار دارد.

فروشگاه Target: شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است که شعبه مرکزی آن، در مینیاپولیس، مینه‌سوتا قرار دارد. این شرکت، پس از وال‌مارت، به‌عنوان دومین شرکت بزرگ خرده‌فروشی در ایالات متحده، شناخته می‌شود و بیشتر در زمینه لوازم دکوراسیون داخلی فعالیت دارد.

شرکت Best buy: شرکت توزیع تجهیزات الکترونیکی آمریکایی است، که در سال ۱۹۶۶ توسط ریچارد ام. شولز در شهر وست سنت پاول، مینه‌سوتا تأسیس شد. شرکت بست بای هم‌اکنون (۲۰۱۵) با در اختیار داشتن شبکه‌ای از ۱٬۰۵۰ فروشگاه در سراسر جهان، به عنوان بزرگترین شرکت خرده‌فروشی وسایل الکترونیکی در ایالات متحده آمریکا و کانادا بشمار می‌آید.

درجات کالاهای استوک چیست؟

 استوک  گرید (درجه) A، همان محصولات آکبند و کارنکرده می باشد که  به مدت حدودا تا یک سال در فروشگاه ها مانده  به علت  سررسید سال مالیاتی دیگر سودآور نبوده و خسارت از بیمه دریافت می شود و استوک می شوند.

در رایتاپ می توانید لپ تاپ های استوک در برند های اچ پی، ایسر و… بخرید.

استوک گرید (درجه) B، محصولاتی می باشند که در حد یک الی دو بار کار کرده اند. این محصولات نیز به علت وجود قانون بازگشت محصول  تا یکماه در صورت عدم رضایت مشتری، استوک شده اند. این محصولات مشکل کارکرد ندارند و کاملا سالم می باشند.

استوک گرید (درجه) C، این دسته شامل محصولاتی می باشند که دست دوم می باشند (بیشتر از یکماه کارکرد) ولی سالم می باشند و مشکل کارکردی ندارند.

سخن پایانی

نتیجه ای که از این صحبت ها می توان گرفت این است که اگر مسائل مالی برایتان اهمیت کمی دارد محصولات نو را به شما پیشنهاد می کنیم و با خیال راحت تری به سراغ محصولات نو بروید. اما اگر میخواهید با بودجه ای محدود محصولی حرفه ای و مناسب کارتان را تهیه کنید به شما پیشنهاد میکنم که حتما نگاهی به محصولات استوک بیندازید .استوک در مقابل نو حتما ارزش خرید بالایی دارد فقط نیازمند این است که دقت و ظرافت بیشتری را به خرج دهید.

4.8/5 - (250 امتیاز)

One thought on “کالای استوک چیست؟

  1. ماریا میگوید:

    درود بر شما
    مقاله خوبی نوشتین و اطلاعات درستی ارایه کردین. دقیقا وقتی که یک جنس نو و آکبند برای مدت طولانی در یک انبار یا فروشگاه می‌ماند و فروش نمی‌رود، به عنوان کالای استوک (به همان معنی موجودی) عرضه می‌شود که با کالای دست دوم فرق می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *