هارد SSD یا HDD؟

در مقاله قبلی نکاتی درباره خرید لپتاپ استوک گفتیم ولی اکنون درباره خرید هارد این لپ‌تاپ ها هم میخواهیم بیشتر بدانید.

وقتی صحبت از مقایسه سرعت SSD و HDD می شود ، SSD ها واضح هست که بهتر هستند. با این حال ، چون سرعت بسیار بالاتری دارند ولی قیمت بالاتری هم دارند.

امروزه ، تفاوت قیمت به طور قابل توجهی کاهش یافته است. و با سرعت قابل توجه SSD در مقایسه با HDD ، محبوبیت SSDدرحال افزایش است. اکنون مشاغل برای سرعت بهتر کارشان به ssd رو آورده اند.

سرعت و کارایی کدام بیشتر است؟

درایوهای حالت جامد (SSD) سریعتر از درایوهای دیسک سخت معمولی (HDD) هستند و همچنین از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار هستند و از برق کمتری استفاده می کنند. این بدان معناست که هنگام انتخاب بین حافظه SSD یا HDD ، در همه موارد SSD به HDD برتری دارد: SSD ها گرانتر از HDD ها هستند.

برای درک اینکه چرا تفاوت زیادی بین سرعت SSD و HDD وجود دارد ، لازم است تفاوت بین فناوری SSD و HDD را در نظر بگیرید.

ssd در مقایسه با HDD دارای سرعت خواندن و نوشتن بسیار سریعتری هستند.

هارد چطور کار میکند؟

HDD از تعدادی دیسک مغناطیسی چرخشی تشکیل شده است که داده ها را ذخیره می کند و تعدادی هد خواندن / نوشتن روی بازوهای مکانیکی که بر روی سطح دیسک ها حرکت می کنند ، ساخته شده است. برای خواندن یا نوشتن داده ها در بخش خاصی از یک دیسک، هد باید به موقعیت مناسب برود و سپس منتظر بماند تا بخش با چرخش دیسک از زیر آن عبور کند.

این نحوه عملکرد دو علت تاخیر را نشان می دهد:

طول می کشد تا هد به موقعیت مناسب برسد ، معروف به seek time

تا زمانی که هد منتظر می ماند تا قسمت راست دیسک به اطراف برگردد ، تاخیری ایجاد می شود که به آن تاخیر چرخشی یا به simply latency معروف است.

SSD چگونه کار می کند؟

نحوه عملکرد درایو SSD کاملاً متفاوت از HDD است. این از یک محیط ذخیره سازی حالت جامد ، به طور معمول NAND (که اغلب به عنوان فلش شناخته می شود) استفاده می کند ، و داده ها توسط یک کنترل کننده ، (که به طور موثر مغز دستگاه است) ، در NAND نوشته و یا از آن خوانده می شوند.

با SSD ، زمان seek یا تأخیر چرخشی وجود ندارد ، زیرا به هر قسمت از SSD در همان زمان قابل دسترسی است. اما سرعت خواندن و نوشتن SSD نامتقارن است: خواندن داده ها بسیار سریع است ، اما سرعت نوشتن SSD تا حدی کندتر است.

آیا SSD سریعتر از HDD است؟

پاسخ ساده به این سوال مثبت است و دلیل آن این است که SSD سرعت فوق العاده ای نسبت به HDD دارد چون تاخیری در آن وجود ندارد.

طول عمر SSD یا HDD؟ کدام بیشتر است؟

SSD بخش مکانیکی ندارد؛ بنابراین هنگام بروز اتفاقاتی مانند ضربه خوردن یا افتادن کامپیوتر، احتمال سالم ماندن هارد بیشتر است. بیشتر هارددیسک‌ها هنگام خاموشی، هد خواندن و نوشتن را با فاصله از پلاتر نگه می‌دارند؛ ولی هنگام کار، هد تنها چند نانومتر با پلاتر فاصله دارد. حتی هنگام خاموشی نیز این فاصله هنگام برخوردهای شدید دردی را دوا نمی‌کند. مسئله‌ی برخورد و تکان‌های آسیب‌زننده بیشتر در هارددیسک‌های لپ‌تاپ شایع است ولی با این حال هارددیسک‌های ۳.۵ اینچی نیز به دلیل قطعات فیزیکی خود هنوز امکان آسیب فیزیکی بیشتری دارد؛ در استفاده از هارددیسک‌‌ها بحث مراقب از آن‌ها جدی‌تر از SSD‌ها است.

نتیجه‌گیری

ظرفیت و قیمت مواردی است که هارددیسک‌ها در آن برنده‌اند. اما اگر فاکتورهایی مانند سرعت، پایداری، وزن و ابعاد، نویز و عدم وجود پدیده‌ی قطعه‌قطعه شدن برای شما مهم باشد، سراغ SSD بروید. اگر قیمت و ظرفیت برایتان چندان مهم نیست، SSD برنده‌ی مطلق است. خوشبختانه راهکار استفاده‌ی ترکیبی از این نوع حافظه‌ها در سال‌های اخیر رواج بسیاری یافته است و سازندگان لپ‌تاپ نیز به آن اقبال نشان داده‌اند؛ اگر عاشق سرعت بالای SSD‌ها هستید به راحتی با خرید یک حافظه‌ی کم‌ظرفیت از این نوع و استفاده‌ از آن درکنار هارددیسک خود بسیاری جان تازه‌ای به رایانه‌ی خود خواهید داد. 

4/5 - (2 امتیاز)

One thought on “هارد SSD یا HDD؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *