برای بازی لپتاپ مناسبتر است یا کامپیوتر دسکتاپ

لپتاپ یا پیسی

زمان تخمین زده شده مطالعه: 4 دقیقه

اگر قصد خرید لپ‌تاپ مخصوص بازی را دارید رایتاپ برای خرید و  انتخاب مدل‌های مناسب همراهی خواهد کرد. اما ابتدایی‌ترین مشکل در اینجا چیست؟ خرید پی سی گیمینگ یا لپ‌تاپ گیمینگ؟ مساله این است.

در سرعت و پردازش تاثیر دارد؟

شاید انتظار داشته باشید که تفاوت زیادی را در بازی‌ها بین پردازنده‌های لپ‌تاپ و پی‌سی مشاهده کنید اما می‌توان گفت که این تفاوت در عمل گسترده  نیست اما وجود دارد. پردازنده‌ی میان‌رده اما توانای شرکت اینتل یعنی Core i5 4690 را در نظر بگیرید، یک مدل ۴ هسته‌ای از نسل هسوِل برای پی‌سی‌ها که به عدد ۸۰ در تست راندمان برنامه‌ی Sisoft Sandra Processor Arithmetic  دست پیدا می‌کند. پردازنده‌ی رده‌ بالای لپ‌تاپی اینتل با مدل Core i7 4700HQ هم تقریبا همان امتیاز را در تست مذکور می‌گیرد. یا فرضا پردازنده‌ی قدرتمند Core i7 4770K را در نظر بگیرید، این مدل هم امتیاز بالایی مثل ۱۲۵ را می‌گیرد اما مدل رده بالای Core i7 4800MQ برای لپ‌تاپ‌ها تنها می‌تواند خود را به امتیاز ۱۱۵ برساند. پردازنده‌های دو هسته‌ای موبایل اما داستان متفاوتی دارند، مدل رومیزی دو هسته‌ای Core i3 4130 امتیاز ۵۵ را می‌گیرد و در مقابل، پردازنده‌های سری Core i5 موبایل معمولا امتیازی بالاتر از ۴۰ نمی‌گیرند. در کل می‌توان نتیجه گرفت که پردازنده‌های مدل رومیزی برای پی‌سی‌ها عموما از همرده‌های لپ‌تاپی خود سریع‌تر هستند، اما مشخصا فاصله آنقدر زیاد نیست که بتوان یکی از این دو را برتر مطلق میدان لقب داد.

در گرافیک بازی تاثیر دارد؟

 این بازی‌های مدنظر شما هستند که سخت افزار مورد نیاز شما برای بازی کردن را تعیین می‌کنند و می‌توانند به شما در انتخاب میان پی‌سی و لپ‌تاپ برای بازی کمک کنند. گیمرهایی که بازی‌های سنگین و با افکت‌های فراوان را در نظر داشته باشند قطعا خرید مدل‌های پی‌سی قدرتمند را ترجیح خواهند داد اما بازی‌هایی که گرافیک سبک‌تری دارند روی هر دوی این گزینه‌ها به راحتی قابل استفاده خواهند بود.

حمل و نقل آنها

در این مورد لپ‌تاپ به‌سادگی برنده است. هرچه نباشد حتی سیستم‌های 17 اینچی غول‌پیکر را هم می‌شود درنهایت تا کرد و در کیفی جا داد. شما با داشتن لپتاپ میتوانید به سادگی در کیف بگذارید و آن را به خانه دوستان و آشنایان ببرید و با هم بازی کنید و در کامپیوتر دستکتاپ به این راحتی نیست.

قابلیت ارتقا در دسکتاپ ها بیشتر است

قطعاً چیزی که افراد زیادی را به سمت کامپیوترهای شخصی مخصوص بازی می‌کشاند آیین ساختن وسیله‌ی مخصوص به خودشان است.

در بیشتر لپ‌تاپ‌ها می‌توانید رم و حافظه‌ی داخلی را تغییر دهید اما بعضی از انواع کوچک‌تر حافظه را هم به مادربرد لحیم کرده‌اند.

نمی‌توانید خودتان لپ‌تاپ بسازید. اما سرهم کردن کامپیوتری خانگی به‌اندازه‌ای که تازه‌کارها گمان می‌کنند سخت نیست. تازه بعدازاینکه ساختید در آینده می‌توانید سفارشی‌اش کنید یا ارتقاء دهید. پردازنده‌ی گرافیکی بهتر می‌خواهید؟ رم سریع‌تر؟ کاری ندارد، راحت می‌شود اضافه‌اش کرد. حتی اگر پردازنده‌ی مرکزی جدیدی بخواهید که نیاز به مادربرد متفاوتی دارد بازهم کیس و منبع تغذیه‌ای دارید که همچنان قابل‌استفاده است (و قطعاً خریداری برای قطعات دسته دومتان پیدا می‌شود.) در کامپیوتر خانگی همه‌چیز را می‌شود جایگزین کرد، پس برنده‌ی قابلیت ارتقاء است.

با پولتان چه چیزی می‌توانید بخرید؟

لپ‌تاپ‌هایی که برای گیمینگ ساخته می‌شوند گران‌تر از نمونه‌های پی‌سی هستند. اما این تفاوت چقدر است؟

 اگر بخواهید کامپیوتر را برای اولین بار سرهم کنید هزینه‌های جانبی دیگری به دنبال دارد. اگر مانیتوری که ترجیحاً مناسب بازی است نداشته باشید باید یکی بخرید. موس و کیبوردی که با بیشتر کامپیوترهای پیش‌ساخته در جعبه می‌گذارند کیفیت خوبی ندارند. اگر خودتان ساخته باشید هم که اصلاً موس و کیبورد ندارد. علاوه‌براین‌ها ممکن است به بلندگو و هدفون هم نیاز داشته باشید. لپ‌تاپ خودش صفحه‌نمایش و بلندگو دارد، کیبورد هم همین‌طور. برای بازی فقط نیاز به یک موس دارید (و شاید هدفون)، هرچند صفحه نمایش‌تان به بزرگی مانیتورهای کامپیوتر خانگی نخواهد بود.

به کامپیوترهای خانگی پیش‌ساخته کمی هزینه‌ی ساخت هم اضافه می‌شود. اگر خودتان سرهمش کرده باشید می‌توانید این پول را ذخیره و صرف خرید قطعات بهتر کنید.

نتیجه‌‌‌گیری نهایی

‌در حالی که یک لپ تاپ مخصوص بازی کوچکتر و قابل حمل است ، کامپیوتر دسکتاپ بازی نیز بزرگتر و قابل ارتقا تر است. هر دو گزینه عالی هستند ، اما هر دو نقاط قوت و ضعف خود را دارند.

 لپ‌تاپ مخصوص بازیکامپیوتر خانگی مخصوص بازی
قابلیت حمل‌ونقلدارد
قابلیت ارتقادارد
هزینه××
عملکرد سخت افزاربیشتر
مجموع23

کامپیوتر مخصوص بازی هنوز هم برای بازی کردن قوی‌تر هستند، قابلیت ارتقاء بهتری دارند و به‌نوعی خریدش هزینه‌ی کمتری دارد. می‌توانید از اجزای کامپیوتر در اندازه‌های بزرگ‌تر استفاده کنید و تقریباً هر چیزی را جایگزین کنید؛ اگر هم خودتان ساخته باشیدش که پول بیشتری پس‌انداز می‌کنید.

اگر فضای کوچک‌تری دارید یا می‌خواهید کامپیوترتان را با خود جایی ببرید لپ‌تاپ مخصوص بازی بسیار کارآمدتر است. هرچند احتمال دارد قدرت خالص یکسانی را دریافت نکنید، در هر بازه‌ی قیمت لپ‌تاپی وجود دارد و گران‌ترین‌شان هم می‌توانند بازی‌ها را با بهترین کیفیت اجرا کنند. اما لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی قابلیت ارتقای بسیار کمتری دارند و درنهایت بعد از چند سال که از رده خارج می‌شوند ناچارید کلاً کنارشان بگذارید و یکی دیگر بخرید.

درهرحال می‌توانید روی هر نوع کامپیوتر شخصی که ترجیح می‌دهید بازی کنید اما حتماً دلیلی دارد که وقتی حرف از بازی می‌شود همه اول به کامپیوترهای خانگی فکر می‌کنند.

5/5 - (2 امتیاز)

One thought on “برای بازی لپتاپ مناسبتر است یا کامپیوتر دسکتاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *